Ga naar inhoud
Ervaringen

‘De COVID-19 data zijn veel gebruikt’

14 februari 2025 ‐ door Lenneke van Lelyveld-Haas , Intensivist Diakonessenhuis Utrecht

Tijdens de COVID-19 pandemie zijn de NICE COVID-19 data veelvuldig gebruikt, het is erg behulpzaam om deze complete data zo makkelijk te kunnen inzien. Juist bij zo’n nieuw ziektebeeld is het erg fijn en eigenlijk essentieel om niet alleen op basis van je eigen patiënten en ervaringen een uitspraak te moeten doen, maar dat je de uitkomsten van een grotere groep patiënten via NICE online kan raadplegen. Het is bijvoorbeeld goed om te zien dat ons sterftecijfer niet afwijkend is ten opzichte van een soortgelijke intensive care. Zeker omdat er veel discussie is over bijvoorbeeld beademingsinstellingen bij COVID patiënten (hoge PEEP vs. lage PEEP bijvoorbeeld). Het sterkt het vertrouwen als de resultaten goed zijn.
De resultaten helpen ons ook bij het voeren van gesprekken met patiënten en familie (bijv. voor het geven van prognoses ten aanzien van sterfte en IC ligduur etc.). Ook tijdens overlegmomenten met verwijzende collegae heeft inzage in de gegevens ten aanzien van behandelduur en uitkomst ons handvatten gegeven hoe om te gaan met de oudere COVID IC-patiënt. Daarnaast hebben wij twee keer een “post IC-café” georganiseerd waarin we hebben gesproken met ex-COVID-19 patiënten, hiervoor hebben we de NICE data gebruikt om informatieve overzichten te tonen en de patiënten en naasten stelden dit erg op prijs.
Tot slot, we zagen de NICE COVID data ook altijd terug bij de vele NVIC Webinars waarin de aantallen en de behandeling van COVID-19 patiënten onder de specialisten werd besproken. Ik ben dan ook van mening dat NICE een cruciale rol heeft gespeeld en nog steeds speelt bij deze COVID-19 pandemie.